Ruimte is schaars. Met de klimaat- en mobiliteitsuitdagingen prominent op de agenda, kunnen we er dus maar beter verstandig mee omgaan. Ook in Zele. Daarom start schepen Jos Withofs een Bouwmeesterscan. Dit instrument werd ontwikkeld door het Team Vlaams Bouwmeester, specifiek voor lokale besturen die snel werk willen maken van een duurzamer en efficiënter ruimtegebruik. Schepen van ruimtelijke ordening Jos Withofs: “De scan maakt een stand van zaken op. Die willen we gebruiken om een ruimtelijk toekomstplan voor Zele te ontwikkelen.”

De gemeente Zele stelde zich kandidaat voor een Bouwmeesterscan en komt nu in aanmerking voor de uitvoering ervan. Een team van experten, geselecteerd door het Team Vlaams Bouwmeester,  brengt de ruimtelijke en beleidsmatige sterktes en zwaktes van de gemeente in kaart en reikt een concrete agenda van projecten en ingrepen aan. Dat moet ons helpen bij de transitie naar een aangenamere, gezondere, beter uitgeruste leefomgeving. Duurzaamheid en het realiseren van klimaatdoelstellingen staan centraal.

“We staan voor grote uitdagingen op het vlak van ruimtelijke ordening. Het is geen goede zaak om allerlei projecten los van elkaar uit te werken. Wonen, mobiliteit, landbouw, natuur, energie … Ze zijn allemaal met elkaar verweven. We hebben een kader nodig om de juiste beslissingen te kunnen nemen. En om dat uit te werken moeten we expertise in huis halen, niet van één expert, maar van een team dat kennis heeft van verschillende disciplines”, licht Jos Withofs, toe.

Aan de Bouwmeesterscan hangt een prijskaartje van € 36.300.

Ook burgemeester Hans Knop kijkt uit naar de resultaten van het ontwerpteam. “Enkel wanneer we onze gemeente in zijn geheel bekijken, vermijden we dat de ene maatregel de andere stokken in de wielen steekt. We willen de samenhang garanderen van de projecten die we opzetten. Het opwaarderen van onze straten, pleinen en wijken is een belangrijk speerpunt van het huidige bestuur. Deze analyse zal ervoor zorgen dat we de projecten die al in ontwikkeling zijn, en de projecten die er later nog aankomen kunnen inpassen in het brede toekomstverhaal voor onze gemeente.”

• Ruimtelijke ordening