Het gemeentebestuur van Zele wil de mobiliteit in de gemeente aanpakken. Daarom werd een studie besteld. “We bestellen een studie, maar we willen de burgers hier ook bij betrekken”, zegt burgemeester Hans Knop (CD&V).
“De hele gemeente wordt onder de loep genomen. We willen ook de burgers inspraak geven”, vertelt de burgemeester. “En we geven het bureau dat de studie zal uitvoeren enkele zaken mee. Zo willen we de verplaatsingen met de fiets van minder dan drie kilometer naar voren laten komen als meest comfortabele oplossing. We willen ook dat de veiligheid van de fietsers en wandelaars gewaarborgd is.”

Autoluw centrum

Daarnaast wil het gemeentebestuur ook een autoluw centrum. Het studiebureau moet nagaan hoe al die zaken het best verwezenlijkt kunnen worden. “Het moet samen met de Bouwmeesterscan een vernieuwend ruimtelijk beleid opleveren”, zegt de burgemeester. “Zoals het nu gaat, is het niet oké. We willen ook voor een mobipunt zorgen, waar mensen kunnen parkeren en overstappen op andere vervoersmiddelen. En het doorgaand verkeer dat eigenlijk niet in onze gemeente moet zijn, willen we ontraden om er toch door te rijden.”

Het punt werd goedgekeurd op de gemeenteraad. De geschatte kost voor de studie bedraagt 95.000 euro. Ze moet uiteindelijk resulteren in een verkeerscirculatieplan voor de hele gemeente, een parkeerplan en ook nog een fietsplan.

• Koning Fiets
  • Mobiliteit & openbaar vervoer