De voorbije weken voerden De Watergroep en Fluvius werken uit in de Driesstraat in Zele. Het tijdelijke herstel van het wegdek is abominabel uitgevoerd waardoor het er niet meer veilig is voor fietsers. En dat vinden burgemeester Hans Knop en Schepen Pieter Herwege niet kunnen.

Er werd voor geopteerd om beide nutsmaatschappijen direct na elkaar te laten werken, om te vermijden dat de weg tot twee keer toe zou worden opengelegd. “Het resultaat is evenwel ontstellend”, vindt burgemeester Hans Knop. “Het tijdelijke herstel van het wegdek tussen de werken door tart elke verbeelding. Voor fietsers is het bijzonder gevaarlijk. We eisen maatregelen van de nutsmaatschappijen om dergelijke toestanden in de toekomst te vermijden.”

Zelf gaat de gemeente ook op zoek naar instrumenten om harder te kunnen optreden wanneer werken op het openbaar domein niet worden uitgevoerd met bijzondere zorg voor minder hinder en de veiligheid van de weggebruiker. “Bij werken op het openbaar domein is er altijd hinder. Je kan nu eenmaal geen ei bakken zonder de schaal te breken”, zegt schepen van Openbare Werken Pieter Herwege. “Het lijkt echter vanzelfsprekend dat die hinder met alle mogelijke middelen tot een minimum wordt herleid, zodat de veiligheid van alle weggebruikers — in het bijzonder die van fietsers en voetgangers — niet in gevaar wordt gebracht. Van die vanzelfsprekendheid is in de Driesstraat niets te merken.”

De weg lijkt met steenslag te zijn hersteld, allesbehalve interessant voor fietsers om over te rijden. Ook de buurt heeft er last van, want de steentjes vliegen tot tegen de gevels en vensters. “De situatie is echt hallucinant”, volgens burgemeester Knop. “Even straf is dat onze diensten uren moeten investeren in contacten met de nutsmaatschappijen om actie af te dwingen, en daar gewoon van het kastje naar de muur worden gestuurd. De één wijst de ander met de vinger. Hoewel ten dienste van de overheid, geeft niemand op zo’n moment thuis. Het is niet voor het eerst dat we horen dat we de eisen niet te hoog moeten leggen want dat we ‘maar Zele zijn’ en niet pakweg Gent. Dat pikken we niet. Als het elders kan, stad of niet, moet dat ook in Zele kunnen.”

Het bestuur blijft echter van goede wil. “We zullen Fluvius en De Watergroep uitnodigen voor een gesprek waarin we tot sluitende afspraken proberen te komen”, vult schepen Herwege aan. “Maar dat neemt niet weg dat we ons vergunningenbeleid, dat we al gevoelig hebben verstrengd, nog strikter zullen maken. Dit willen we niet meer meemaken.”

• Openbare werken
  • Mobiliteit & openbaar vervoer