De gemeenten Zele en Berlare voeren een reglement in om asociale bestuurders te straffen. Wagens die uit het verkeer worden gehaald, zullen in beslag kunnen worden genomen bij ernstige inbreuken op het verkeersreglement.

Op 14 april vloog er een zware wagen uit de bocht op de Lokerenbaan in Zele. Twee woningen werden daarbij zwaar beschadigd. De bestuurder van de wagen bleek onder invloed van alcohol en reed te snel. Op initiatief van burgemeester Hans Knop (CD&V) werd de zoektocht ingezet naar instrumenten om krachtdadiger te kunnen optreden tegen asociale bestuurders. “In eerste instantie werden de mogelijkheden voor bestuurlijke inbeslagname van wagens onderzocht, naar Mechels en Antwerps model. Het parket van Oost-Vlaanderen oordeelde evenwel dat die aanpak onvoldoende juridisch robuust was, maar toonde zich bereid om in samenwerking met het politiekorps van de politiezone Berlare-Zele een alternatief uit te werken”, zegt Hans Knop.

“Dat komt er nu onder de vorm van een omzendbrief ‘asociaal gedrag in het verkeer’ die alle politiezones in Oost-Vlaanderen toelaat sneller wagens in beslag te nemen.”

Meteen takelen

De gemeentebesturen van Zele en Berlare koppelen daar een eigen retributiereglement aan, dat wagens die door de politie uit het verkeer worden gehaald meteen laat takelen. Het voertuig wordt in beslag genomen tot het parket de wagen weer vrijgeeft. Indien dat langer dan 14 dagen duurt, loopt de stallingskost voor het voertuig verder op. Daarbovenop garandeert het parket ook de vervolging in de politierechtbank.

Wanneer een wagen die herhaaldelijk werd geseind omwille van asociaal gedrag uiteindelijk wordt gevat, kan het dossier een rol spelen in de verdere vervolging van de betrokken bestuurder.

• Mobiliteit & openbaar vervoer
  • Verkeer & verkeersveiligheid