Zele krijgt dan toch Burgemeestersconvenant

woensdag, 18 oktober, 2017
Zele krijgt dan toch Burgemeestersconvenant

Zele zal het burgemeestersconvenant voor klimaat en energie ondertekenen en een klimaatplan opstellen om de CO2 uitstoot met 40% te verminderen tegen 2030. Meer dan een jaar nadat JONGCD&V het thema op de agenda zette, hebben we het gemeentebestuur overtuigd dat de strijd tegen de klimaatverandering superbelangrijk is voor onze generatie en de volgende.

Om de Europese doelstelling om de CO2 uitstoot met 40% te verminderen tegen 2030 te bereiken, lanceerde de Europese Commissie het Burgemeestersconvenant. Lokale overheden kunnen aan deze Europese beweging vrijwillig deelnemen en zo toezeggen zich in te spannen om de reductiedoelstelling op hun grondgebied te

behalen of te overtreffen. Zele tekende nog niet in op dit Convenant, en daarom diende JONGCD&V vorig jaar het voorstel ter ondertekening in. Toen wilde de meerderheid ons nog niet volgen en werd het voorstel weggestemd.

Meer dan een jaar later blijken de geesten voldoende gerijpt en werd duidelijk dat op de gemeenteraad van oktober de beslissing zal genomen worden om in te stappen in het burgemeesterscovenant. De ondertekening zelf is de eerste stap en volgt nog deze maand. Daarna start een traject naar de opmaak van een klimaatplan waarbij de provincie Oost-Vlaanderen de nodige ondersteuning biedt.

“We zijn zeer tevreden dat ons voorstel wordt uitgevoerd”. :Zegt Thomas Bauwens, voorzitter van JONGCD&V Zele “Het heeft ons bloed, zweet en tranen gekost om de meerderheid te overtuigen dat er écht wel een klimaatprobleem is, en dat het gemeentebestuur hier mee de kar kan trekken.”

“Bij het indienen van ons voorstel overhandigden we de burgemeester symbolisch een mand met lokale producten van onze landbouwers. zegt gemeenteraadslid en JONGCD&V’er Pieter Herwege. “Niet toevallig, want inzetten op duurzame consumptie en korte keten zal een belangrijk onderdeel van het plan moeten worden. Maar we denken ook aan maatregelen rond isolatie, mobiliteit, ruimte- en energiegebruik.”

Pieter D’hauwer, lid van JONGCD&V, gaat verder: “We gaan er alles aan doen om er mee voor te zorgen dat het plan de juiste maatregelen bevat. De recente noodweertoestanden geven aan dat er écht wel iets gedaan moet worden aan de CO2-uitstoot en de klimaatverandering. Dat is ook iets waar de Zelenaar van wakker ligt. En zeker de jonge Zelenaar.”

JONGCD&V wil zelfs nog verder gaan: “We zien dit klimaatplan als een belangrijke eerste stap. Maar het zou toch pas echt fantastisch zijn als onze gemeente een CO2 neutrale gemeente zou worden? Dan pas is ons objectief geslaagd!” besluit Thomas Bauwens. JONGCD&V vraagt daarom minstens actie op het vlak van wonen en mobiliteit.