Een recent overzicht in de media vergeleek de Zeelse gemeentebelastingen met de omliggende gemeenten. De belastingcijfers van 2015 worden vergeleken met deze van 2008. Zo wordt het effect van het huidig financieel beleid van de bestuursmeerderheid pas echt duidelijk. Zele blijkt de slechtste leerling uit de klas.

Zele toont zich de kampioen met een stijging van de belastingen van maar liefst 38,42%. Het komt daarmee net na Berlare dat de belastingen met 39,58% verhoogde. Toeval of niet maar eveneens een bestuur met een Open Vld-burgemeester. Zelfs na de recente “vermindering” van de milieubelasting blijft Zele kampioen van de belastingverhogingen.

Zele krijgt nog een trofee. Alle gemeenten in de regio deden een inspanning om de verschillende soorten belastingen te verminderen. Behalve Zele. Met liefst 23 verschillende belastingen blijft het koploper in de regio net na Hamme.

“We zijn reeds langer vragende partij voor meer eerlijke belastingen”, aldus Johan Anthuenis (CD&V).

De opbrengsten van de gemeentebelastingen bedroegen in Zele in 2015 net geen 13,5 miljoen euro. Een stijging van 38,42% tegenover 2008. “Met een stijging van nagenoeg 5% per jaar is het duidelijk dat hier meer speelt dan enkel de indexering van de loonmassa van de Zelenaars”, aldus nog Anthuenis (CD&V). De sterke verhoging van de onroerende voorheffing, de nieuwe milieubelasting en de gemeentelijke taks op het drinkwater zijn de belangrijkste oorzaken van de verhoging. En dit ondanks de verkiezingsbeloften van Open Vld en ZDB. De taksen op de stukken afgeleverd door de gemeentelijke administratie noemde men vorige legislatuur nog “pestbelastingen” toen men deze afschafte. Toen men deze in 2013 opnieuw heeft ingevoerd zegden dezelfde politici van de meerderheid dat het gratis verhaal niet bestaat. Het is maar hoe je het bekijkt.

Eind 2012 bleken de gemeentelijke financiën totaal ontspoord. In volle verkiezingsperiode werd toen beloofd dat dit zou worden gefikst zonder belastingverhoging. Een jaar later hadden Open Vld, ZDB en Lijst Massart deze beloftes reeds ingeslikt. Ofwel wordt met het jaarlijkse overschot dat nu wordt gecreëerd nuttig werk verricht (vb. slechte voetpaden herstellen op vele plaatsen in de gemeente, herleggen van barslechte wegenis in verschillende straten,…) ofwel wordt een eerlijker belastingsysteem geïnstalleerd. “CD&V opteert voor een combinatie van beide”, aldus Johan Anthuenis. “Zele blijft achter op heel veel andere gemeenten en steden die werk maken van een echt financieel doelgroepenbeleid. Een modellering van het belastingsysteem moet lagere inkomens beter beschermen of lasten beter verdelen. Een voorbeeld zou kunnen zijn een aanpassing naar eenoudergezinnen. Qua milieubelasting zijn dit bijvoorbeeld kortingen voor Zelenaars met incontinentieproblemen of onthaalouders. In Zele is dit echter onbespreekbaar”, aldus nog Anthuenis.