Vorige week zorgde een briefje van de Sint aan een klein Turks meisje voor heel wat opschudding. Een goed bedoeld gebaar werd plots een splijtzwam voor gans Zele. De schepen van integratie vergat zijn rol als bruggenbouwer en zette mensen tegen elkaar op, in plaats van ze te verbinden. Voor CD&V is dat de druppel. Nooit eerder zaten we zo diep in het wij/zij-verhaal. Zo kan het niet verder. We spreken een motie van wantrouwen uit. Niet ten aanzien van de schepen als persoon, maar in zijn hoedanigheid als schepen van integratie. Die bevoegdheid kan hij ons inziens niet meer geloofwaardig opnemen. We roepen de burgemeester op zijn verantwoordelijkheid te nemen en dit voor Zele zo belangrijke thema naar zich toe te trekken.

Zele is een diverse gemeente

Dat biedt kansen, maar stelt ons ook voor de nodige uitdagingen. Om die de baas te kunnen is een bruggenbouwersmentaliteit nodig. Laat dat nu net zijn waaraan het dit schepencollege ontbreekt.

Vorige week zorgde een briefje van de Sint aan een Zeels meisje met Turkse achtergrond voor heel wat opschudding. Een goed bedoeld gebaar werd plots een splijtzwam. Door met een ongenuanceerde racisme-aanklacht naar de pers te lopen, in plaats van de betrokkenen rond de tafel te gaan zitten, vergat de schepen van integratie zijn rol als bruggenbouwer en zette mensen tegen elkaar op, in plaats van ze te verbinden. Hij koos voor een electorale strategie ten opzichte van zijn onmiddellijke achterban, en vergat dat hij schepen zou moeten zijn van alle Zelenaars.

Door deze aanpak is de Sint voor een klein Zeels meisje nooit meer de grote kindervriend. Er hangt nu ten onrechte een zweem van racisme rond. Dat is onvergeeflijk.

De voorbije jaren heeft CD&V schepen Celik vaak gesteund, zelfs tegen zijn eigen meerderheidspartners in. Maar dit voorval heeft Zele ernstige schade berokkend, en ons imago naar buiten toe nog maar eens extra beschadigd. Dit is niet langer houdbaar. Nooit eerder zaten we zo diep in het wij/zij-verhaal.

CD&V spreekt dan ook een motie van wantrouwen uit. Niet ten aanzien van de schepen als persoon, maar in zijn hoedanigheid als schepen van integratie. De partij is van oordeel dat dit dossier te belangrijk is voor Zele, om nog langer het risico op foute keuzes te aanvaarden. Schepen Celik kan deze functie niet langer opnemen. CD&V vraagt dat de burgemeester de bevoegdheid integratie naar zich toetrekt, maar hij weigert die verantwoordelijkheid op te nemen.

Al zijn we ons ervan bewust dat ook dat geen garantie biedt op een meer opbouwende aanpak. Het voltallige schepencollege heeft net als elke Zelenaar weet van wat zich in Zele afspeelt. Toch greep het nooit in. Er is dus sprake van een zekere medeplichtigheid. Ons voorstel is dan ook niet ideaal, maar gezien de omstandigheden is dit het enige haalbare.

Intussen laat de meerderheid àlle kansen liggen om de échte problemen waarmee Zele kampt aan te pakken. Er worden geen inspanningen geleverd om de Zelenaars van de verschillende gemeenschappen mét, in plaats van over elkaar te laten praten. Daarom zal CD&V zelf een initiatief in die zin starten.