Werken Avermaat zorgen voor wrevel

03-05-2016

De bewoners van Avermaat krijgen een nieuw wegdek en dito riolering. Maar de werken verlopen niet zoals afgesproken. Daarom trekken ze aan de alarmbel.

De Scheldestraat en Avermaat krijgen momenteel nieuwe rioleringen. De werken zijn een paar weken bezig, maar verlopen niet volgens afspraak.

“Wat er gebeurt, is hallucinant”, zegt gemeenteraadslid Hans Knop (CD&V). “Er is afgesproken dat de mensen zo weinig mogelijk hinder zouden ondervinden en dat is allesbehalve zo. Bij de voorbereidende werken waren er al problemen. En nu zijn er nog meer. Heel wat mensen kunnen met hun auto hun huis niet meer bereiken. Al weken niet. En dit is nog maar de start van het grote project. Wij vragen dat het gemeentebestuur de nodige inspanningen levert.”

Met werfleider naar kinesist

De buurt is blij met de werken, maar de hinder is na die paar weken te veel. “In heel de straat krijgen de mensen een loopplank voor de deur, wij niet”, zegt Rita Merckx. “Dat wil zeggen dat ik meer dan een meter naar beneden moet, zonder hulp, wanneer ik naar mijn werk vertrek. De trottoirs zijn verdwenen, dus moeten we via de straatbedding stappen. Onze auto

staat al een kilometer verder geparkeerd. Zo kan dit niet lang meer blijven duren. Er wordt geen enkele service geboden. Er wonen veel oudere mensen in onze straat. Zij kunnen nergens naartoe.”

Dat is ook wat gemeenteraadslid Arthur Cooreman (CD&V) aankaart. “De aannemer houdt zich niet aan de afspraken. Er zijn mensen die al anderhalve maand niet meer van hun oprit kunnen, ook niet in het weekend. De schepen van Openbare Werken moet dat melden. Dit is een onleefbare situatie.”

Ook André Haeck zit in de miserie. “Ik ben pas geopereerd en moet meerdere keren per week naar de kinesist”, zegt hij. “Dat moet te voet. Al meer dan twee weken kan ik niet meer op mijn 'hof' met de auto. Een paar dagen geleden toen het hard regende en ik op weg was naar het ziekenhuis heeft de werfleider me met de wagen meegenomen en naar het ziekenhuis gebracht. Nobel, maar toch niet echt normaal.”

Schepen van Openbare Werken Sabine Hoogewys (Open Vld) houdt contact met de aannemer. “Er zijn ons verscheidene problemen gemeld”, zegt ze. “We hebben met de aannemer duidelijk de start gemist. Er is al heel veel hinder voor de bevolking geweest. Nu worden er extra inspanningen geleverd. In de eerste weken werd er gewoon niet naar ons geluisterd. We hopen dat die inspanningen nu renderen. Anders wordt het een lange lijdensweg.”