In de Stationsstraat werd aan parkeren aan beide zijden van de weg onmogelijk gemaakt bij wijze van proef. Op de Zandberg werd een laadpaal voor elektrische wagens geplaatst. Wat beide projecten gemeen hebben? De buurt werd nooit betrokken bij de beslissing. En dat leidt tot heel wat wrevel.

Zele heeft geen echte traditie in het betrekken van wijken en buurten. In het beste geval worden mensen geïnformeerd, maar echt betrokken bij beslissingen zelden of nooit.

Nochtans lijkt dat vanzelfsprekend. Zij dragen immers de rechtstreekse gevolgen van de veranderingen die het gemeentebestuur doorvoert.

Neem nu de Stationsstraat. Op spitsmomenten erg druk door het verkeer rijdend naar of komend van het station. Door geparkeerde wagens aan weerszijden van de weg, werd de snelheid er gelukkig geremd. Het schepencollege besliste echter bij wijze van proef om enkelzijdig parkeren in te voeren, maar vergat de buurt te informeren, laat staan te betrekken.

Buurtbewoners konden alleen maar vaststellen, en maakten al snel opmerkingen over de toegenomen snelheid in de straat. Op vragen hieromtrent, kregen ze het antwoord dat er na een tijdje zou geëvalueerd worden. Maar niet wanneer precies, en al helemaal niet of ze bij die evaluatie zouden betrokken worden.

Idem met de laadpaal op de Zandberg. Die stond er plots, terwijl de buurtbewoners meteen nadien ideeën konden aandragen over waar de paal beter zou kunnen staan, voor ieders comfort.

Naar mensen luisteren is het absolute startpunt van elke goede beslissing. Hopelijk kan dat weldra ook in Zele.