De jongste (18) en de oudste (75) kandidaat, en alle leeftijden daar tussenin. Een mix van nieuw geweld en bakken ervaring. Mensen uit de onderwijs-, welzijns-, sport-, cultuur- en jeugdwerkwereld. Ondernemers, landbouwers, werknemers … Studenten, jonge ouders, ouders met tieners, en grootouders. Met wortels in alle Zeelse wijken. Ze zitten er allemaal bij. Deze ferme brok breed engagement, kiest voluit voor een positief project om Zele op de weg vooruit te krijgen.

CD&V gaat steevast op zoek naar kandidaten die sterk verankerd zijn in het sociale weefsel van de gemeente. Mensen voor wie samenwerken en initiatief nemen een tweede natuur is, en die een ruime groep Zelenaars kunnen vertegenwoordigen. Dat is ook nu weer gelukt. Elke CD&V-kandidaat is wel ergens voorzitter, bestuurslid of kernvrijwilliger.

De CD&V-lijst is ook een mooie weergave van de bevolking naar leeftijdscategorieën en beroepsprofielen. En met Ibrahim Yildiz is er een sterk geëngageerde vertegenwoordiger van de Turkse gemeenschap aan boord.

Ook oud-Rode Duivel Filip De Wilde zet zijn schouders onder het CD&V-project: “Hans vroeg me eerst als ambassadeur, maar dat vond ik zelf te vrijblijvend. Het CD&V-project en de -ploeg bieden echt perspectief voor de toekomst van Zele. Ik vond dat ik niet aan de kant kon blijven staan.”

70+

Gemiddelde leeftijd: 45 jaar

“Een gemeente besturen is ploegwerk”, zegt kandidaat-burgemeester Hans Knop. “Een kopman stelt niets voor als hij geen even sterk team rond zich heeft. Ik ben ongelooflijk trots op de ploeg die we hebben kunnen samenstellen om aan de toekomst van Zele te werken. We staan te popelen om de boel eens stevig onder handen te nemen.”

Want dat is nodig. “Eén van de meest gehoorde zinnetjes tijdens onze vele contacten luidt: “Het is tijd dat het eens veranderd”. Wel, dat vinden wij ook. Natuurlijk zijn er goede dingen gebeurd, maar te weinig en te traag als we vergelijken met gemeenten rondom ons. We hinken achterop. Dat kan natuurlijk niet anders als je met 5 partijen bestuurt, en slechts 1 zetel op overschot hebt. Dan is er altijd wel één die dwarsligt. Wij zij ervan overtuigd dat het anders kan. Zele heeft nood aan een stabiel bestuur dat een ruime meerderheid van de bevolking vertegenwoordigd. Aan zo’n bestuur wil CD&V meewerken, en er de leiding van nemen als de Zelenaar daar om vraagt. Nog eens 6 jaar  meer van hetzelfde is echt geen optie.”

Klik hier als je kennis wil maken met onze kandidaten.

Ambassadeurs

Om zoveel mogelijk Zelenaars te bereiken, koos CD&V er ook voor om met ambassadeurs te werken. Dat zijn Zelenaars die niet kandideren, maar openlijk hun steun voor het CD&V-project uitspreken.

Hans Knop: “Zele bouw je niet op met 27 rond een tafel in het gemeentehuis. Dat doe je met zoveel mogelijk Zelenaars samen. En dus hebben we mensen gevraagd om ons openlijk te steunen en hun omgeving mee ervan te overtuigen dat Zele dringend nood heeft aan een andere aanpak. Met succes! Onze kandidaten meegeteld zijn wel al met zo’n 100. En er komen er nog elke dag bij.”

Wie ook ambassadeur van De Weg Vooruit kan worden kan daarvoor terecht op http://zele.cdenv.be/dewegvooruit/werkgroepen/ambassadeur-worden/ of bij Hans Knop (E hans@knop.be).

• Verkiezingen