Samen voor een winkelstraat met pit

De voorbije maanden zijn verschillende handelspanden in de Kouterstraat, Oudburgstraat en Cesar Meeusstraat lege zaken geworden. De redenen zijn divers: verhuis van activiteit, stopzetting omwille van gezondheid, faillissement.

Wij willen de winkelstraat in Zele graag nieuw leven inblazen’, zegt Anne Catherine Cooreman, voorzitter van Jong CD&V in Zele. Dat de gemeente daarin een stimulans kan geven, vindt ook Gerben Rasschaert: ‘Andere gemeenten, zoals Overijse, zorgen voor een subsidie voor de renovatie van leegstaande handelspanden, met steun van Vlaamse en Europese fondsen. De huurder of eigenaar kan op die manier met steun een pand opfrissen.’

Met hun actie willen de CD&V-jongeren de vinger op de wonde leggen. ‘Een winkelstraat met pit in het centrum van de gemeente werpt vruchten af voor iedereen, niet alleen voor winkeliers en klanten, ook voor de gemeente zelf.’, menen ook Johanna Huylenbroeck en Thomas Bauwens. De gemeente kan hier zeker nog een extra inspanning leveren.