Op 14 oktober schudde de Zelenaar de kaarten. CD&V & Leefbaarder Zele kwamen als grootste winnaars uit de bus. Ze vonden elkaar snel en spraken de gezamenlijke ambitie uit om een nieuwe start te maken en Zele de komende jaren stevig op de kaart te zetten. De voorbije weken werd gewerkt aan de verdeling van de schepenbevoegdheden. Tegelijk werden de krijtlijnen uitgezet voor een ambitieus bestuursakkoord dat ervoor moet zorgen dat elke Zelenaar fier kan zijn op zijn gemeente. Toekomstig burgemeester Hans Knop beseft dat zijn ploeg voor grote uitdagingen staat: “We popelen om eraan te beginnen. Zele heeft zoveel troeven, alleen komen ze op dit moment te weinig tot hun recht. Daarin willen we absoluut verandering brengen, samen met iedereen die Zele een warm hart toedraagt.”

Het bestuursakkoord

De nieuwe bestuursploeg wil resultaten boeken op 3 grote assen. Nog voor het jaareinde moet dit resulteren in een bestuursakkoord dat een duidelijke keuzes maakt en een kader biedt voor het beleid van de komende jaren. Alvast een tipje van de sluier:

• AS 1 – Modern & goed bestuur

Het nieuwe bestuur kiest voor een nieuwe bestuurscultuur. Ze reikt de oppositiepartijen de hand om in een constructief partnerschap Zele op te bouwen. Daarnaast zal het sterk inzetten op communicatie met en inspraak  van de Zelenaar tot op wijkniveau.

De fusie van het gemeente- en het OCMW-bestuur zal leiden tot een reorganisatie van het dienstenaanbod. Dat moet uitmonden in een slagkrachtig en efficiënt bestuur en een nog kwaliteitsvollere dienstverlening.

• AS 2 – Veiligheid & geborgenheid

Door een alert en kordaat handhavingsbeleid maken we komaf met asociaal gedrag. We maken er ook een erezaak van om onze straten en pleinen proper te houden en te voorzien van meer groen.

De Zeelse straten en pleinen moeten aangenaam aanvoelen & gezelligheid ademen. Verkeersveiligheid krijgt dan ook prioritair aandacht. Zele wordt een fiets- en wandelgemeente.

Wie in Zele nood heeft aan extra ondersteuning, kan daarop rekenen. Ons sociaal beleid heeft bijzondere aandacht voor mensen met zorgnoden en mensen in armoede. We zetten ook sterk in op de dialoog tussen de Zeelse gemeenschappen.

• AS 3 – Levenskwaliteit

We ondersteunen onze Zeelse verenigingen en wijkcomités, zodat ze kunnen doen waar ze goed in zijn: mensen verbinden.

Onze winkelkern blazen we samen met onze handelaars nieuw leven in. Hij moet het kloppend hart van onze gemeente worden.

We creëren speel-, ontspannings- en ontmoetingskansen in onze wijken.

Met een uitgewerkt klimaatbeleid doen we onze duit in het zakje in de strijd voor een gezonde leef- en woonomgeving op lange termijn.

Het nieuwe schepencollege

“Eens het bestuursakkoord helemaal rond is, zal duidelijk zijn dat we de lat hoog leggen. Dat zijn we aan onszelf en de Zelenaar verplicht”, zegt toekomstig burgemeester Hans Knop. “We hebben de Zelenaar gevraagd ons de kans te geven het verschil te maken. Met deze sterke bestuursploeg kunnen we dat”, klinkt het overtuigd.