In de periode rond Sint-Maarten stelden we nog maar eens vast dat de verschillende gemeenschappen in Zele wel over, maar niet met elkaar praten. Zo geraken we geen stap vooruit. We moeten dringend aan de slag om de dingen die mislopen te benoemen zoals ze zijn en samen naar oplossingen te zoeken. Anders geraken we er nooit uit. Kop uit het zand en bruggen bouwen. Wie Zele mee wil vastpakken is zeer welkom!

Misverstanden, wrevel, wederzijdse vooroordelen, … Ze volgen uit het feit dat Zelenaars die deel uitmaken van verschillende gemeenschappen wel veel over elkaar praten, maar niet met elkaar. Zo loop je het risico alleen te zien wat misloopt, en mis je de verbeterkansen.

“Nochtans hebben we allemaal iets gemeen: we leven in Zele, en we hebben er dus baat bij dat het aangenaam wonen is in onze gemeente,” zeggen gemeenteraadsleden Hans Knop en Ahmet Yildirim.

Los van wat kleine losse flodder-initiatieven heeft de Zeelse bestuursmeerderheid nooit geïnvesteerd in een samenlevingsbeleid. Hans Knop: “Gelukkig zijn onze verenigingen sterk, maar ons sociale weefsel daarbuiten hangt met haken en ogen aan elkaar. En er is geen plan om daar verandering in te brengen. Maar zelfs al zou dat er zijn, dan nog kan de politiek dit niet alleen oplossen. Dit is de verantwoordelijkheid van elke goed menende Zelenaar, en er is geen tijd meer te verliezen.”

Om tot oplossingen te komen is een permanente dialoog een absolute voorwaarde. Daarom start CD&V Zele zelf met een dialooginitiatief om de vele werkpunten en kansen op te lijsten, en vervolgens beleidsvoorstellen uit te werken.

Ahmet Yildirim:  “We willen een kat een kat noemen. Zonder duidelijke taal geraken we er niet uit. Iedereen moet kunnen zeggen wat hem op de lever ligt, maar wel steeds met de bedoeling om ook een oplossing te vinden. We gaan elkaar dus geen verwijten naar het hoofd slingeren. We kiezen voor een respectvolle dialoog.”

Als mensen zich ergeren aan het straatgedrag van sommige jongeren, als anderen het gevoel hebben scheef bekeken te worden omdat ze een andere afkomst hebben, dan moeten we op zoek naar de oorzaken en wat we daaraan kunnen doen.

Daartoe nodigt CD&V Zele alle Zelenaars uit die het goed met de gemeente voor hebben. Zij kunnen hun interesse tot midden februari laten blijken via de Facebookpagina van de partij of via email. Van zodra de groep is samengesteld, volgt snel een eerste bijeenkomst. De resultaten worden nadien gebundeld in een actienota met concrete voorstellen die de Zeelse samenleving er weer bovenop moeten helpen.