Kiezen voor de fiets is kiezen voor beweging, het klimaat, snelheid, veiligheid en de mogelijkheid om vlot contact te leggen. Geen enkel ander vervoersmiddel combineert zoveel voordelen. Om deze redenen wil CD&V de fiets ook in Zele de plaats geven waarop hij recht heeft: als koning van de weg. Natuurlijk vraagt dit meer dan gewoon een geloofsbelijdenis. Wijzigingen aan infrastructuur en mentaliteit dringen zich op.

CD&V-fractievoorzitter Hans Knop: “Wat het eerste betreft hebben we de touwtjes niet in handen, maar dat betekent niet dat we niet alvast met het tweede aan de slag kunnen.”

En aangezien jong geleerd, vaak ook oud gedaan is, voert CD&V ludiek actie aan elke Zeelse basisschoolpoort als eerste initiatief om het gebruik van de fiets te promoten:: “We geven jonge fietsers een symbolische high five, precies omdat ze voor de fiets kiezen. Tegelijk controleren we de fietsjes op bandenspanning en de staat van de fietsketting. Indien nodig worden de banden bijgepompt en de fietsketting gesmeerd. De kinderen krijgen ook leuke fietslichtjes en een zadelplaatje met het KoningFiets-logo.”

Bij het begin en het einde van een schooldag is een schoolomgeving vaak het levende bewijs van het gebrek aan ruimte voor de fiets.

Hans Knop: “Neem nu Basisschool Heikant. Al jaren klagen ouders en de schooldirectie de onveilige toestand als gevolg van het vele autoverkeer, zwaar vrachtvervoer, rijsnelheid, … aan. Zonder gevolg. En dan krijg je een vicieuze cirkel. De verkeersituatie maakt dat ouders met kinderen zich onveilig voelen, waardoor ze minder voor de fiets kiezen, en er steeds meer auto’s in de schoolomgeving terecht komen.”

Er zijn destijds weliswaar al aanpassingen aan de weg gebeurt, maar de situatie is er niet bepaald veiliger op geworden. CD&V riep het college al meerdere keren op tot actie: “Binnen een paar jaar wordt de Bosstraat heraangelegd. In afwachting daarvan kunnen perfect een aantal maatregelen worden uitgeprobeerd door middel van proefopstellingen. Dan kunnen we tenminste aanpassingen doen die wél werken. Tot nu toe geeft het college niet thuis. Misschien kunnen acties als deze het college aanzetten tot meer daadkracht.”

De komende maanden wil CD&V Zele blijven inzetten op een fietsvriendelijke gemeente.