Op 20 november 2017 verwelkomde CD&V Zele Khalid Benhaddou. De Gentse imam won enkele dagen voordien de Prijs voor Mensenrechten. Hij werd twee jaar geleden door de minister van Onderwijs Hilde Crevits aangeduid als coördinator van het netwerk islamexperten, dat in scholen de radicalisering van jongeren tegengaat.  Zo kent hij als geen ander de misverstanden die leven over de islam, niet in het minst bij moslims zelf. En dat leidt tot spanningen in de samenleving. Hij reikte een goed gevuld Gildenhuis handvaten aan om ook in Zele aan de slag te gaan.

Zele worstelt met het samenleven tussen haar verschillende gemeenschappen. Te lang stak ons gemeentebestuur daarvoor de kop in het zand. CD&V Zele nam daarom zelf het Bruggen Bouwen initiatief. De ontmoeting met imam Khalid Benhaddou past daarin.

De man bleek niet alleen een begenadigd spreker. Hij  bracht ook een buitengewoon boeiend en toepasbaar verhaal over het belang van onderwijs, het middenveld, integratie, gemeenschappelijke waarden, zoekende jongeren ... Hij ging geen verantwoordelijkheden uit de weg, en benadrukte de nood aan een evolutie naar een rationele islam.

Zo vertelde hij over hoe ook hij moeite had met het verzoenen van twee culturen. Hoe hij daar uiteindelijk toch in slaagde door de ene cultuur te aanvaarden als zijn waardevolle wortels, en de andere als zijn toekomst.

Hij benadrukte dat de niet te stoppen en oncontroleerbare stroom aan informatie een gevaar was voor zoekende jongeren. Wie levensbeschouwing uit de scholen haalt, jaagt jongeren naar het internet. En wie afhankelijk is van het internet voor antwoorden op levensvragen, is extreem kwetsbaar.

Nog al te vaak is er onbegrip en gebrek aan kennis over elkaars cultuur, aldus Benhaddou.  Hij drong aan op engagement van iedereen om het tij te keren: "Niet de extremisten maken me onrustig. Wel het feit dat mensen die zich normaal zouden afzetten tegen extremisme, de situatie verkeerd inschatten, en zich niet engageren. Dat heeft in het verleden tot gigantische drama's geleid, en die geschiedenis kan zich herhalen. Als extremen de kans krijgen het centrum in te palmen, is het tijd om ons zorgen te maken."

Kop uit het zand, dus! Er is werk aan de winkel.

Deze ontmoeting leverde alvast een brok verse inspiratie om het ons Bruggen Bouwenproject in Zele nog meer elan te geven.