HET MOET … PITTIGER!

Op 14 oktober zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Zele staat op een kruispunt. Willen we verder zoals de voorbije 6 jaar, of kiezen we voor een andere weg? Voor CD&V is de keuze duidelijk: nog eens 6 jaar van hetzelfde is geen optie. Er is nood aan sterke mensen, met frisse ideeën en de wil om dingen te veranderen. Alleen zo krijgt Zele de toekomst die het verdient. CD&V bouwt keihard aan dit alternatief. Voorzitter Bart D’Heer en lijsttrekker Hans Knop lichten een tip van de sluier.

Bart, wanneer zal jij met een gerust hart naar de verkiezingen gaan?

Bart: Wanneer ik er van overtuigd ben dat we een sterke ploeg het veld in sturen. En daar heb ik alle vertrouwen in. We hebben ons huidige team van gemeente- en OCMW-raadsleden intussen kunnen aanvullen met een aantal hele sterke kandidaten. Samen zullen zij het verschil kunnen maken.

Kan je al wat namen kwijt?

Bart: Goed geprobeerd, maar daarover ga ik nu nog niets loslaten. Het enige wat nu al definitief vast staat is dat Hans Knop onze lijsttrekker wordt.

Waarom Hans?

Bart: Hans is intussen 12 jaar fractieleider in de gemeenteraad, heeft bij vorige verkiezingen bewezen dat hij kan rekenen op de steun van heel veel mensen, en is gepokt en gemazeld in het Zeelse verenigingsleven. Daarbovenop werkt hij al jaren samen met de nationale CD&V-top, wat hem een uitgebreid netwerk in de provincie en Brussel heeft opgeleverd. Als er iemand onze ploeg kan leiden, is hij het wel.

Hans, je draagt een grote verantwoordelijkheid.

Hans: Daar ben ik me van bewust, maar ik sta er niet alleen voor, hé! Wat Bart zegt klopt: CD&V gaat voor een sterke ploeg. Het gaat niet om wie wel of niet burgemeester zal worden. Zele kan niet bestuurd worden door één iemand. Als je niet kan rekenen op een hecht team van deskundige mensen, dan lukt het niet. Dat hebben de voorbije 6 jaar wel bewezen.

Hoe bedoel je?

Hans: Heel wat dossiers zijn gewoonweg verknoeid, andere kosten de gemeente door een gebrek aan visie, ambitie en durf handenvol geld. De krakkemikkige opvolging van het dossier Wijnveld, het eindeloze getreuzel over het Gemeenschapscentrum, het laattijdig aanpakken van de overlastproblematiek, … Alleen al deze dossiers kosten Zele miljoenen euro extra. En ’t is niet dat we het geld voor het oprapen hebben.

Bart: Het is dus dringend tijd dat de boel anders en grondiger wordt aangepakt. Niet dat de toestand hopeloos is, verre van, maar er is geen tijd meer te verliezen. Nog 6 jaar op deze manier is echt geen optie. Zowel financieel, als op het vlak van samenleven, kunnen we ons dit niet permitteren.

Waar liggen voor CD&V de klemtonen?

Hans: Op korte termijn moet het gemeenschapscentrum er na 40 jaar eindelijk komen. Intussen is ook de sporthal dringend aan vervanging toe. Door het lange treuzelen komen die kosten nu tegelijkertijd op ons af. Er is het onderhoud van straten en pleinen. En dan zijn er natuurlijk de verkeersknelpunten: de Lokerenbaan, de Bosstraat, het Kouterplein, de schoolomgevingen, noem maar op. Al zijn dat eigenlijk nog de gemakkelijke dossiers …

Hoezo?

Bart: De echte uitdagingen liggen in het aanpakken van overlast, het samenleven tussen autochtonen en allochtonen, het wegwerken van leerachterstand in het onderwijs, (kans)armoede, het betaalbaar maken van wonen en zorg, de winkelstraat terug doen bruisen, …

Hans: Die thema’s zijn jarenlang stiefmoederlijk behandeld, en dat zet je niet op 1-2-3 recht. We staan daar voor gigantische uitdagingen als we willen dat onze kinderen en kleinkinderen nog in Zele zullen willen of kunnen blijven wonen.

Gaat dat allemaal niet handenvol geld kosten?

Hans: Klopt. Daarom kan dit ook niet allemaal ineens. Wie denkt dat alles in de komende 6 jaar opgelost kan geraken, denkt verkeerd. We staan voor een werk van lange adem om de opgelopen achterstand eindelijk weg te werken. Dat kàn, maar dan is er geen tijd meer te verliezen. Het is hoog tijd om Zele te gaan besturen met een blik op de toekomst. Waar willen we staan binnen 20 jaar? Een goeie snuif peper om alles een stuk pittiger aan te pakken, en we geraken er wel. Zeker weten!