Het groene stroomproject kan bepalend zijn voor hoe het centrum van Zele er binnen 10 of 15 jaar zal uitzien. Kán! Want het is dan eindelijk wel de bedoeling om een plan op lange termijn te ontwikkelen, maar is er ook het lef om de juiste keuzes te maken? Het Zeelse bestuur is de voorbije jaren niet echt een toonbeeld geweest van visie, noch van moedige bestuurders die durven beslissen en doorzetten. Hopelijk kunnen we dat dit jaar met jouw hulp keren.

Er is wat om te doen, om die Groen Stroom die het Zeelse centrum helemaal moet omtoveren tot een aangenaam en leefbaar woon- en winkelgebied. Ondanks onze herhaalde vragen hebben we jaren moeten wachten op de eerste poging om een visie op lange termijn te ontwikkelen. Nu het zover is, smijten we ons constructief, en zijn met voorsprong de meest actieve en aanwezige politieke fractie bij informatie- en overlegmomenten.

Omdat een mens niet altijd het warm water moet uitvinden, keken we op uitnodiging van studiebureau Stramien eens over het muurtje in Puurs en Deinze, respectievelijk ca. 18.000 en 31.000 inwoners. Niet zoveel verschillend van Zele dus, op één belangrijk deel na: ze ontwikkelden al meer dan 10 jaar geleden een visie op mobiliteit en winkelkernversterking en staan daardoor – onder leiding van gedreven, ambitieuze en creatieve burgemeesters – lichtjaren voor op  Zele.

Net zoals in Zele kampten Puurs en Deinze ruim 10 jaar met leeglopende winkelstraten en files tot in het hart van de gemeente/stad. Na jaren van gericht investeren, praten met inwoners en handelaars, en heel veel durf, is daarvan niets meer te merken. Tot ieders tevredenheid.

Zele moet ook die ambitie hebben. Maar als we willen slagen, zal de aanpak toch enigszins anders moeten. Zele heeft geen traditie van moedige bestuurders, en van overleg met haar bevolking. En dat merkte je ook op het laatste infomoment in het gemeentehuis. Veel volk, maar geen echte dialoog.

Zonder beleidsverantwoordelijken die hun nek durven uitsteken, en oprecht bezieler zijn van dit toekomstproject, krijgen we mensen er niet toe hun weerstand tegen verandering los te laten. Dan dreigt ‘de groene stroom’ een stille dood te sterven na de gemeenteraadsverkiezingen van oktober, en is het niet meer geweest dan een dure verkiezingsstunt.

En dat zou jammer zijn. Doodjammer. Want de Zeelse kern heeft nood aan meer beleving, aan meer groen, aan meer ademruimte voor fietsers en wandelaars, en zeker ook … aan een veel gezondere luchtkwaliteit.