Vandaag, 18 maart 2018, is het de dag van de zorg. Onze samenleving is in een sterke evolutie. CD&V stelt vast dat het aantal personen met een zorg- en ondersteuningsnood (PZON) toenemen en dat de zorg complexer wordt. Als CD&V Zele streven we er naar om iedereen een zinvolle plek in deze samenleving te bezorgen. PZON moeten de kans krijgen hun zorg in eigen regie te nemen. De PZON moeten hun eigen keuzes kunnen maken, hun relaties onderhouden en de mogelijkheid krijgen om deel te nemen aan onze samenleving. Om dit alles te bewerkstellingen, wordt in de eerste plaats beroep gedaan op mantelzorgers en vrijwilligers. Wanneer zij geen antwoord kunnen bieden, worden professionele diensten ingeschakeld. Deze professionelen dienen zich op elkaar af te stemmen en elkaar aan te vullen. Geen diensten organiseren die naast elkaar bestaan, maar er voor zorgen dat de PZON en elke betrokkene elkaar begrijpen en samen het vooropgestelde doel van de PZON willen bereiken. Daarnaast zal CD&V de Zeelse premie voor mantelzorgers in ieder geval opnieuw onder de loep nemen.

CD&V Zele vindt dan ook dat een gemeentebestuur hier de regie in handen moet nemen. Mensen samenbrengen die elkaar nodig hebben en bestaande diensten niet tegenwerken. Zo zijn er in onze gemeente heel wat organisaties die verschillende initiatieven nemen, maar niet worden ondersteund. Het is van groot belang ook de diesten die de gemeente zelf aanbiedt af te stemmen met die organisaties, zonder elkaar tegen te werken.

16 maart was er trouwens ook de lancering van het Vlaams expertisepunt mantelzorg. Dit is een online trefpunt voor mantelzorgers. Hier kan de mantelzorger steeds terecht voor de nodige info rond tegemoetkomingen, hulpverlening en zoveel meer.

meer info: www.expertisecentrummantelzorg.be

• Zorg