Sinds 2006 vormden CD&V en N-VA een hecht samenwerkingsverband in Zele, naar analogie met de moederpartijen op nationaal niveau. Die samenwerking resulteerde de voorbije 5 jaar in een sterke oppositie. Heel wat thema’s werden op de politieke agenda geplaatst, met impact op de lokale besluitvorming. Toch kiezen zij er in onderling overleg voor om in 2012 niet in kartel aan de gemeenteraadsverkiezingen deel te nemen.

CD&V-voorzitter Bart D’Heer: “De verstandhouding tussen CD&V en N-VA is ook nu nog steeds zeer goed. Gezien de gewijzigde situatie op nationaal niveau, opteren we echter voor duidelijkheid. We beëindigen het kartel met een sterk onderling vertrouwen.”

Beide partijen geloven niet dat deze keuze één van hen beiden verzwakt. “Integendeel,” meent Bart D’Heer, “we kunnen ons op deze manier een eenduidiger profiel aanmeten. We zijn er van overtuigd dat dit de beste manier is om meer Zelenaars te overtuigen om te kiezen voor een ander beleid in Zele.”

Beide partijen benadrukken dat zij de Zeelse situatie op een gelijkaardige manier analyseren: Zele boert systematisch achteruit. Ze hopen dat de kiezer in oktober 2012 kiest voor een andere weg. Eén die de toekomst van de gemeente eindelijk veilig stelt.

CD&V kan daarvoor in elk geval rekenen op een sterke ploeg met de nodige ervaring. “De komende maanden maken we er werk van om dit team uit te breiden met krachtige nieuwe mensen die echt het verschil kunnen maken. Wanneer de kiezer CD&V in 2012 het vertrouwen geeft, zal er een ploeg staan die werk maakt van een ander Zele. Een Zele met toekomst. Een Zele waarop elke Zelenaar terug fier kan zijn,” besluit Bart D’Heer.