De veiligheid in de Zeelse schoolomgevingen is al jaren een knelpunt. Ouders en grootouders die hun kinderen met de fiets of te voet naar school willen brengen, komen steevast tussen het drukke autoverkeer terecht. Het onveiligheidsgevoel dat daarmee gepaard gaat, leidt ertoe dat nog minder voor de fiets, en nog meer voor de auto wordt gekozen om naar school te gaan. Daardoor neemt de onveiligheid alleen maar toe. CD&V Zele wil daarom schoolstraten invoeren in elke schoolomgeving. Samen met de ouders, de scholen en de omwonenden wil de partij bekijken hoe dat best gebeurt. Kandidaat-burgemeester Hans Knop: “Dit zorgt ongetwijfeld voor meer verkeersveiligheid én een betere luchtkwaliteit vlakbij de Zeelse scholen.”

Zele is een autogemeente. De veiligheid voor fietsers laat op heel wat plaatsen erg te wensen over. Dat daarin verandering moet komen is overduidelijk. De ganse gemeente fietsvriendelijk maken vraagt natuurlijk tijd. Reden te meer om uit de startblokken te schieten. En dus geeft CD&V alvast absolute prioriteit aan de Zeelse schoolomgevingen, door te kiezen voor de inrichting van schoolstraten. Die maken schoolomgevingen een halfuur voor en na schooltijd vrij van autoverkeer. In heel wat gemeenten wordt dit al met succes toegepast, en nu ook de Vlaamse Regering recent besloot deze optie in regelgeving om te zetten, is er geen reden meer om in te houden.

“De meeste kinderen wonen op vrij korte afstand van hun school. Maar jonge fietsers zijn erg kwetsbaar in het verkeer. Door de onveilige situatie in onze straten kiezen ouders begrijpelijkerwijs vaak voor de auto om hun kinderen te vervoeren. Daardoor krijgen die niet de kans om hun fietsvaardigheden te ontwikkelen. Kinderen die met de auto naar school worden gebracht ontwikkelen ook niet de reflex om later voor de fiets te kiezen om zich binnen de gemeente te verplaatsen. Jong geleerd is oud gedaan”, legt Hans Knop het belang van een echt fietsbeleid uit, “Als we meer mensen op de fiets willen krijgen, moeten we hun veiligheid en comfort maximaal garanderen.”

Schoolstraten, dus.

“Het zal wat organisatorische aanpassingen vragen van iedereen, maar dat weegt niet op tegen de vele voordelen van schoolstraten op het vlak van verkeersveiligheid voor onze kinderen en de betere luchtkwaliteit in de omgeving waar onze kinderen het grootste deel van de dag doorbrengen”, meent Knop.

CD&V beseft dat de invoering van schoolstraten vooral communicatief nog heel wat voorbereiding vraagt, zodat mensen niet voor verrassingen komen te staan. En omdat elke schoolomgeving anders is, is een ‘one size fits all’-aanpak geen optie: “Dit vraagt maatwerk. We gaan creatief aan de slag moeten om de schoolstraten in elke schoolomgeving maximaal in te vullen. Maar we zijn ervan overtuigd dat we eventuele praktische bezwaren kunnen overwinnen door naar oplossingen te zoeken in nauw overleg met de ouders, de scholen, de buurtbewoners en bedrijven gelegen in de buurt van de school.”

• Jeugd
  • Klimaat