Ook Zele krijgt af te rekenen met heel wat zwerfvuil. Een groot deel daarvan bestaat uit plastic flessen en blikjes. De gemeente neemt een aantal initiatieven om dat materiaal uit onze grachten en bermen te halen, maar dé uitdaging bestaat er natuurlijk in om ervoor te zorgen dat het er niet terechtkomt. Heel wat landen voerden daarom met succes statiegeld in. De recyclage van plastic flessen en blik steeg er tot 90%. De Statiegeldalliantie wil de Vlaamse overheid ertoe aanzetten ook voor de invoering van statiegeld te kiezen. Door op initiatief van CD&V toe te treden, onderschrijft Zele nu die eis voor een propere leefomgeving.

Zwerfvuil kost Vlaanderen jaarlijks tot 60 miljoen euro, of bijna 10 euro per inwoner. 40% van dat zwerfvuil bestaat uit plastic flessen en blikjes.

“De jaarlijkse milieuopruimactie en het Mooimakersproject tonen aan dat dit ook in Zele het geval is”, stelt CD&V-fractievoorzitter Hans Knop, “maar hoe goed bedoeld ook: dit zijn initiatieven die de problematiek niet structureel aanpakken. We moeten gewoon vermijden dat afval in onze straten, grachten, beken en bermen terecht komt.”

De invoering van statiegeld op blik en PET-flessen kan daarbij helpen. Ervaringen in het buitenland leren dat de recyclage van die materialen daardoor toeneemt tot 90%.

Een recente bevraging van Test-Aankoop leert dat 82% van de Vlamingen zwerfvuil als een ware plaag ziet. 66% is gewonnen voor statiegeld op plastic flessen en blik om hieraan te verhelpen.

Er is dus maatschappelijk draagvlak, maar het politieke blijft uit.

Om dat te creëren is er de Statiegeldalliantie. Daarin verenigen zich milieuorganisaties, bedrijven, lokale overheden, burgerinitiatieven en ieder ander die zwerfafval beu is. Samen roepen ze de regering op om structurele en eerlijke oplossingen door te voeren in de vorm van statiegeld op alle PET-flessen en blikjes.

Het principe van statiegeld is eenvoudig: bovenop de prijs van een plastic fles of blikje betaal je bijvoorbeeld 0,25 euro statiegeld. Die 0,25 euro krijg je volledig terug op het moment dat je de lege verpakking via een automaat of winkelbalie terugbrengt. Statiegeld is dus geen belasting: wie zijn flesje of blikje netjes terugbrengt betaalt helemaal niets extra’s. Na inleveren gaat de verpakking het recyclingproces in om opnieuw in de productie van plastic flessen en blikjes te worden gebruikt.

“We weten dat minister Schauvliege voorstander is van de invoering van statiegeld op plastic flessen en blik, maar haar liberale collega’s niet meekrijgt. Door aan te sluiten bij de Statiegeldalliantie willen we het draagvlak vergroten en de politieke druk opvoeren. Hopelijk wint dan uiteindelijk het gezond verstand”, aldus Hans Knop.