Het budget 2018 ‘oogt’ goed. Oogt, want achter de gunstige financiële cijfers schuilen nogal wat onzekerheden. “Met 27% meer belastingen hebben de Zelenaars de financiële put die de meerderheid groef voorlopig gevuld. Maar zolang we niet weten wat de uitbating van de nieuwe sporthal ons gaat kosten, staan we eigenlijk op drijfzand”, stelt CD&V-fractieleider Hans Knop.

In 2012 sloot de gemeentekas af met een tekort van 1,8 miljoen euro. Het jaar nadien was dat 1,5 miljoen. Sinds 2014 betaalde elk Zeels gezin jaarlijks gemiddeld zo’n 350€ belastingen meer dan de jaren voordien. Na de halvering van de milieubelasting dit jaar, en de nauwelijks merkbare verlaging van de onroerende voorheffing (9€ per gezin) komend jaar, blijft daarvan in 2018 nog steeds 330€ over (+27%).

Dankzij de Zelenaars zit de gemeentekas intussen terug in betere papieren. Althans op korte termijn, want wie de cijfers van het meerjarenplan 2014-2020 erbij neemt, merkt al snel dat 2 erg belangrijke projecten ontbreken: de omgevingsaanleg rond de sporthal die wordt geschat op 980.000€, en de exploitatiekost van de nieuw te bouwen sporthal.

Over het eerste stelt het schepencollege dat het ook voor de helft kan, en dat het geen probleem is dat die 500.000€ niet in de boeken staat. Er zouden op andere uitgavenposten namelijk voldoende buffers zijn ingebouwd om dit op te vangen.

“Als zelfs projecten van die omvang niet meer worden ingeschreven, zegt dat veel over de transparantie en de ernst waarmee in Zele met de publieke financiën wordt omgesprongen. Het goede huisvader-principe is ver te zoeken”, meent Hans Knop.

Maar nog fundamenteler is het ontbreken van elk spoor wat de uitbating van de sporthal betreft. Personeelskost, verwarming, elektriciteit, … Het kleinste kind voelt aan dat dit vanaf 2019 sterk zal gaan wegen op de gemeentefinanciën.

Hans Knop: “Een sporthal bouwen is één ding, ze runnen en onderhouden een ander. Het lijkt ongelooflijk, maar hoewel het de oorspronkelijke bedoeling was om de sporthal nog voor de verkiezingen van oktober 2018 in gebruik te nemen, is er op vandaag nog geen enkele inschatting van die uitbatingskost voorhanden. We weten van geen kanten wat er op ons afkomt.”

En dus ging CD&V zelf op zoek naar gegevens. De partij vroeg de uitbatingscijfers op van de nieuwe sporthal in Sint-Gillis Dendermonde. Daar is sprake van een jaarbudget van ca. 850.000€ voor personeels- en werkingsmiddelen.

“Natuurlijk kunnen we in Zele op zoek gaan naar een andere, goedkopere formule om de sporthal uit te baten. Maar dat het dan nog over veel geld zal gaan maken deze cijfers wel heel duidelijk. Stel dat we een formule vinden die de helft goedkoper is dan het Dendermondse model, dan betekent dit dat het financiële overschot van 390.000€ dat voor 2020 wordt voorspeld, meteen wegsmelt”, waarschuwt Knop.

CD&V wil koste wat kost vermijden dat de hete aardappel naar de volgende legislatuur wordt doorgeschoven, en drong opnieuw aan op de versnelde uitwerking van mogelijke uitbatingspistes. Ook nu kreeg ze geen duidelijkheid over de verdere aanpak of timing.

“Puur technisch is de kas voor volgend jaar op orde. Op de ietwat langere termijn zijn we echter nergens zeker van. Voorlopig is er geen reden tot paniek, maar met dergelijke ‘onzorgvuldigheden’ rekent het college zich rijk. De Zelenaar mag uiteindelijk niet weer de dupe worden van dit aanhoudende gebrek aan verantwoordelijkheidszin”, concludeert Hans Knop.

CD&V keurde het budget en de aangepaste meerjarenplanning niet goed.

Budget 2017

Budget 2018