De Groen Stroom … Het toverwoord om van het Zeelse centrum eindelijk een groene en aangename leefomgeving te maken. Dat lukt natuurlijk niet in 1-2-3, maar het lukt al helemaal niet als je niet actief kansen zoekt en grijpt. Leegstaande woningen die slecht geplaatst zijn opkopen bijvoorbeeld, om een drukke winkelstraat fiets- en wandelveiliger te maken.

De Zeelse kern heeft nood aan ademruimte. Heel wat mensen voelen zich niet op hun gemak als ze over de Kouter of in ander straten fietsen, laat staan dat ze hun kinderen er alleen langs sturen. Om aan dergelijke situaties een mouw te passen moeten we ruimte creëren. En dat is een werk van lange adem, want je kan natuurlijk niet zomaar huizen gaan afbreken. Maar hoe langer we wachten om eraan te beginnen, hoe moeilijker het wordt.

Daarom pleit CD&V voor een actieve rol van het gemeentebestuur door de opstart van een rollend fonds, iets wat in andere steden en gemeenten vaak al wordt gebruikt. Leegstaande oude of fout geplaatste woningen worden er opgekocht, afgebroken of verbouwd en weer verkocht. Een werkbare techniek om snel resultaten te boeken. Met het geld van de verkoop kan je dan iets anders kopen. Zo maak je stap voor stap de ruimte die je nodig hebt.

Eén voorbeeld van zo’n leegstaand huis is alvast te vinden op de hoek van de Oudburgstraat en de Karel Haegensstraat. Door dat op te kopen en naar achter te plaatsen, vergroot de zichtbaarheid op het kruispunt aanzienlijk voor wie de Karel Haegensstraat wil inrijden, en voor fietsers die vanuit de Karel Haegensstraat de Oudburgstraat oprijden.