Koning Fiets nog lang niet op de troon

dinsdag, 4 april, 2017
Koning Fiets nog lang niet op de troon

De lentejaarmarkt baadde in de zon. Maar naast genieten daagde CD&V de Zelenaars ook uit om ons te helpen met het oplijsten van gevaarlijke fietspunten in de gemeente. Ons grote stratenplan kleurde in geen tijd alarmerend rood.

De fiets biedt nogal wat voordelen tegenover de auto. Hij is gezond, laat sociaal contact toe, is goedkoop en goed voor het klimaat. En toch is in Zele op heel wat plaatsen geen veilige ruimte om te fietsen. Dat leidt tot meer onveiligheidsgevoel bij fietsers, wat steeds meer mensen er toe brengt voor de auto te kiezen om zich binnen de gemeente te verplaatsen.

Met de succesvolle schoolpoortactie in september, wilde CD&V kinderen en hun ouders alvast stimuleren om meer met de fiets naar school te komen. Met lentejaarmarkt breidden we een verlengstuk aan die actie. We vroegen geïnteresseerde Zelenaars om gevaarlijke fietspunten aan te duiden op een reuzenstratenplan van de gemeente door middel van rode bollen. Al snel werd duidelijk waar de knelpunten zich situeerden. Letterlijk met stip: de Kouter, Oudburgstraat en Cesar Meeusstraat. Daar volstond de ruimte niet om de vele rode bollen te kleven. Maar ook onze schoolomgevingen in de Bosstraat, de Koevliet, Huivelde en Durmen, de spooroverweg in de Lokerenbaan, het kruispunt Lokerenbaan/N47 … Kortom, te veel om op te noemen.

De auto is duidelijk baas in Zele. Er is ontzettend veel werk aan de winkel om van Zele een Koning Fietsgemeente te maken. CD&V blijft dit ook de komende maanden onder de aandacht brengen.