informatiecampagne naar de aanpalende buurtbewoners voor vervuilde Rozenbeek

vrijdag, 27 oktober, 2017
informatiecampagne naar de aanpalende buurtbewoners voor vervuilde Rozenbeek

Tijdens de gemeenteraad van donderdagavond gaf schepen Geert Roosenboom een stavaza over de aanpak van de recente vervuiling in de Rozenbeek in Durmen. De milieudienst deed en doet goede inspanningen om de vervuiling op te sporen en te stoppen door een gefaseerd stappenplan. De CD&V fractie, met name Jos Withofs trok aan de kar door te pleiten voor een informatiecampagne naar de aanpalende buurtbewoners om hen te betrekken bij het bewaken van de waterkwaliteit door het informeren van het gemeentelijk meldpunt bij incidenten. Tevens drongen we aan op het regelmatig nemen van stalen en inspectie van de leidingen met een camera. Teneinde de 30 bedrijven die voor hun regenwaterafvloei op de beek zijn aangesloten te controleren, pleiten we er voor de bouwvergunningen te consulteren om zo alle mogelijke lozingspunten in kaart te brengen en via controleputjes het geloosde water te controleren. Het aankaarten van de vervuiling bij de 30 bedrijven dmv een gemeentelijk schrijven was alvast een eerste stap in het sensibiliseren dat anno 2017 lozingen in Zele niet meer door de beugel kunnen!