Hans droomt Zele

woensdag, 15 november, 2017
Hans droomt Zele

Een tweetal weken geleden vroeg Deze Week CD&V-fractieleider Hans Knop om Zele te dromen. Hij mocht daarbij geen rekening houden met financiële beperkingen.

Gezien het vele werk dat in Zele op de plank ligt, was er onvoldoende plaats om de ganse tekst te publiceren. Je vindt hem nu op onze website.

Als geld geen hinderpaal is? Dan maken we komaf met grijs en troosteloos. We zetten alles op alles voor groene straten en pleinen vol terrasjes, gratis wifi en toffe activiteiten. We breiden onze onderhoudsploegen uit om onze straten proper te houden. Overal leggen we veilige fiets- en voetpaden aan. Koning Fiets is overal baas. Zo maken we schoolomgevingen autovrij en veilig. Voor wie geen fiets heeft zijn er de uitleenbare Blue Bikes. Auto’s parkeren we ondergronds. Van zodra dat gerealiseerd is, maken we de ganse winkelkern wandel- en fietsgebied. Een echt belevingscentrum. Een gratis koerierdienst brengt je aankopen nog dezelfde dag thuis, zodat jij nog wat kan blijven hangen voor een koffie (of iets straffers) met vrienden en vriendinnen. Onze winkelstraat overkappen we, zodat ook slecht weer geen excuus is om het shoppingcenter te verkiezen boven onze eigen Zeelse winkels.

Een premie moedigt je aan om je oude wagen in te ruilen voor een elektrische auto, of een fiets. En voor wie geen auto heeft, maar er af en toe één nodig heeft, organiseren we een deelsysteem met elektrische auto’s.

We kopen oude huizen op, renoveren die, en verhuren aan een redelijke prijs. Wie in onze vernieuwde huizen woont is zeker van het laagst mogelijke energieverbruik. We bouwen ook betaalbare starterswoningen voor jonge gezinnen en jongeren, die nog niet over de nodige middelen beschikken om definitief te kopen, bouwen of huren.

We investeren volledig onafhankelijk in onze eigen energiewinning, genoeg om de ganse gemeente te voorzien van groene én goedkope energie. Onze belastingen op water en de onroerende voorheffing verlagen we stevig.

Ons politiekorps breiden we uit zodat altijd onmiddellijk en alert kan gereageerd worden als er iets mis loopt. We verdragen niet langer eender welk asociaal gedrag.

We geven onze scholen extra middelen om alle kinderen nog beter te begeleiden op weg naar een fantastische toekomst. Geen kind mag minder kansen krijgen omdat het thuis wat moeilijker gaat.

Voor wie hier toekomt en de taal niet kent is er een uitgebreid taalaanbod. We tillen de uitkeringen voor mensen in armoede eigenhandig op tot de armoedegrens, en koppelen dat aan een sterk begeleidings- en opleidingsaanbod. Wie werk zoekt blijven we begeleiden tot hij een job vindt. We laten niemand los tot hij zich op en top thuis voelt, en voldoende gewapend is om volwaardig zijn steentje bij te dragen.

We breiden het aanbod openbaar vervoer uit op eigen kosten: bus, trein, taxi’s … Zelenaars kunnen zonder files of lange wachttijden altijd overal naartoe, en weer terug naar huis.

Wie op zijn oude dag hulp nodig heeft, maar thuis wil blijven wonen, kan op complete thuiszorg rekenen. We laten de kost voor het woonzorgcentrum ferm dalen, zonder aan kwaliteit in te boeten.

In onze kinderopvang kunnen alle baby’s, kleuters en lagere schoolkinderen terecht, en ook voor tieners en hun ouders wordt een sterk ondersteunings- en activiteitenpakket uitgebouwd.

We versterken onze verenigingen en wijkcomités. Onze vrijwilligers moeten zich geen zorgen meer maken over centen. Ze moeten gewoon doen waar ze goed in zijn: mensen op een fijne manier samen brengen.

Creatievelingen kunnen rekenen op steun om hun idee om te zetten in realiteit door het ter beschikking stellen van repetitie- en atelierruimte.

We zetten een sporthal mét parkeergelegenheid, een subtropisch zwemparadijs, en wie weet: zelfs een fuifzaal.

De omgeving rond de sporthal en De Wiek richten we in als een groene ontspanningszone in de kern van de gemeente. De kinderboerderij en het speelbos in dit nieuwe park zijn een topattractie voor ouders, grootouders en hun deugnieten.

We steken de Lokerse Feesten, Rock Werchter en Pukkelpop naar de kroon met een eigen zomerfestival.