Camera's alleen zullen Zele niet aangenamer maken

woensdag, 29 maart, 2017
Camera's alleen zullen Zele niet aangenamer maken

Een integraal veiligheidsbeleid zoekt het evenwicht tussen preventie en repressie.  Camera’s kunnen daarin wel degelijk een rol spelen, maar zijn slechts een deel van de oplossing. Van zo’n integraal veiligheidsbeleid is in Zele geen sprake. Het heeft er dus veel van weg dat de geplande camera’s meer weg hebben van veiligheidstheater, dan van veiligheidsbeleid. Om te vermijden dat onze veiligheid te zeer wordt herleid tot een erg dure verkiezingsstunt, zonder garantie op resultaat, pleit CD&V voor een breed expertenoverleg. Dat moet zich naast de inzet van camera’s ook buigen over andere noodzakelijke overlast- en veiligheidsmaatregelen.

Het waarborgen van de veiligheid is één van de kernopdrachten van een gemeentebestuur. Dat vraagt een plan van aanpak om overlast en criminaliteit te voorkomen, én snel en krachtig op te treden in geval deze zich wel voordoen.

In Zele bestaat zo’n plan niet. Het maakt dat allerlei overlastfenomenen al een tijdlang de kop opsteken, zonder dat er nog maar een begin van oplossing is.

Volgens de bestuursmeerderheid zou die oplossing nu liggen in het plaatsen van maar liefst 47 camera’s (15 in een eerste fase) voor een totaal bedrag van ruim 700.000€. In dat bedrag zitten de kosten die gepaard gaan met de aanpassing of opwaardering van de bestaande camerasystemen in de Kloosterstraat en het industriepark, nog niet vervat.

CD&V is niet per definitie tegen het gebruik van camera’s om de veiligheid van de Zelenaar te waarborgen,  maar vooraleer tot zo’n dure investering te beslissen is een ernstig overleg echt wel nodig. Het voorstel van de meerderheid roept immers meer vragen op dan er antwoorden zijn:

• Krijgen we straatracers en andere verkeersovertreders hiermee onder controle?
  • Wat indien de camera’s zorgen voor een verschuiving van de problematiek naar andere straten in de gemeente, iets wat nu al het geval lijkt?
  • Gaat dit de politie meer ruimte geven om zich aanspreekbaar op straat te begeven?
  • Gaat dit gepaard met meer ruimte en middelen voor het politiekorps om krachtig op te treden?
  • Wat met plaatsen die niet gedekt worden door de camera’s en toch te kampen hebben met bijvoorbeeld sluikstorten?
  • Hoe verhouden die camera’s zich tot andere preventieve en politionele interventies?

CD&V-fractieleider Hans Knop: “Dit is geen beslissing die je snel neemt omdat de verkiezingen dichterbij komen.
Dergelijk paniekvoetbal biedt geen enkele garantie op een veiliger Zele. Daarvoor moest al veel sneller actie ondernomen zijn. De burgemeester geeft trouwens zelf aan dat het eerder om het bestrijden van het onveiligheidsGEVOEL gaat, dan om reële veiligheid. Dat is wel een erg duur aspirientje.”

CD&V stelt daarom voor om het voorstel bij te sturen: “We willen in eerste instantie een evaluatie van de camera’s in de Kloosterstraat en het industriepark. Als die positief is wille we prioritair inzetten op de ANPR-camera’s aan de invalswegen van de gemeente. In samenspel met het cameraschild van de buurgemeenten moeten die alvast toelaten dat rondtrekkende dievenbendes kunnen gespot worden. Daarnaast lijkt het ons aangewezen om alvast op plaatsen waar weinig of geen sociale controle mogelijk is, camera’s te installeren: achter de bibliotheek, in Park Peeters, op sport- en wandelpark Ter Elst, … En waarom niet nadenken over mobiele camera’s die tijdelijk aan verlichtingspalen kunnen bevestigd worden in geval problemen zich verplaatsen?”

Maar voor CD&V zijn camera’s vooral een sluitstuk van het veiligheidsbeleid, geen startpunt. Ze zijn op hun plaats waar naar oplossingen gezocht is, maar er geen konden worden gevonden. Vooraleer honderdduizenden euro te investeren pleit CD&V dan ook voor de opstart van brede expertenwerkgroep ‘Veiligheid’, die bepaalt welke plaats camera’s in een integraal veiligheidsplan kunnen innemen.

“Als we geen valse verwachtingen willen creëren over de veiligheid in onze straten en op onze pleinen, gaan we echt wel meer moeten doen dan camera’s hangen op elke straathoek”, besluit Hans Knop.

Hans KNOP

M 0495 25 29 99