Bruggen Bouwen Werkt!

donderdag, 9 maart, 2017
Bruggen Bouwen Werkt!

Omdat iedereen al jaren vaststelt dat de Zeelse gemeenschappen vooral over elkaar praten, maar niet met elkaar, startte CD&V zelf een dialooginitiatief. Op 18 maart zaten we een eerste keer met 20 geïnteresseerde Zelenaars rond de tafel. Alle knelpunten werden zonder taboes op tafel gegooid. Blijkt dat iedereen rond de tafel dezelfde zorgen benoemde en erkende.

Na een rondje ‘wie is wie?’ kwamen we snel tot de kern van de zaak: we vertrekken van wat ons allemaal bindt. We zijn allemaal mensen, weliswaar met een verschillende culturele achtergrond, maar met dezelfde dromen en ambities voor onszelf, onze kinderen, onze familie en vrienden, onze woonomgeving. Dat zorgde ervoor dat we redelijk gemakkelijk tot een oplijsting van uitdagingen kwamen.  Onder andere volgende werkpunten komen de volgende dialoogmomenten aan bod:

• Hoe zorgen we ervoor dat mensen Nederlands leren?
  • Hoe stimuleren we wederzijds respect, ook religieus?
  • Hoe stimuleren we ouderbetrokkenheid op school?
  • Wat doen we aan (verkeers)overlast en het onveiligheidsgevoel?
  • Hoe nemen we de drempels voor deelname aan of samenwerking tussen (jeugd)verenigingen en festiviteiten weg?
  • Welke rol kunnen (jonge) vrouwen spelen?

We gaan op zoek naar experten om ons te begeleiden in de zoektocht naar oplossingen.

Wil je nog aanpikken? Dat kan. Stuur gewoon een berichtje naar ahmet.yildirim@dalcom.be of hans@knop.be