Betrek cafébazen bij strijd tegen drugs

maandag, 5 juni, 2017
Betrek cafébazen bij strijd tegen drugs

De kranten staan er bol van: druggebruik zit in de lift. De bevindingen van ons politiekorps tonen aan dat ook Zele niet aan die trend ontsnapt. CD&V toont begrip voor het feit dat de politie in eerste instantie op de dealers jaagt, maar vindt niet dat we daarom geen actie moeten ondernemen om het gebruik een halt toe te roepen. In de uitgangsbuurt ziet de partij alvast de cafébazen als belangrijke partners. In andere gemeenten bewijst deze aanpak alvast zijn nut.

Het Europees Waarnemingscentrum voor Drugs en Drugverslaving publiceerde onlangs een beangstigend rapport. Ook de cijfers over druggebruik bij jongeren springen in het oog. Intussen blokletterende kranten In De Standaard bijvoorbeeld, luidde het: ‘Opmars coke niet te stuiten’.

Op de laatste politieraad werd stilgestaan bij het werk dat ons politiekorps verzet in de strijd tegen illegale drugs. En dat is niet min. Maar het korps moet keuzes maken en prioriteiten stellen, en dus ligt de nadruk vooral op het vatten van drugdealers.

Nochtans stelt ook de politie vast dat het gebruik o.a. in onze uitgangsbuurt manifest aanwezig is.

CD&V stelt daarom voor om een partnerschap aan te gaan met de Zeelse cafébazen. Zij weten als geen ander wat er in het uitgaansleven omgaat.

Zele moet het warm water hiervoor niet uitvinden.

In Dendermonde werkten ze al eerder samen met cafébazen om drugs uit cafés te weren. Ze sloten convenanten af waarin uitbaters zich engageerden in de strijd tegen illegaal druggebruik in hun zaak, in ruil voor ondersteuning door de politie en het gemeentebestuur. Ook in Brugge kregen cafébazen tips over hoe ze drugs uit hun zaak konden weren. Voorbeelden zat.

De repressieve aanpak van dealers door de politie, gekoppeld aan preventie en partnerschappen zoals deze, sluiten het net rond illegale drugs. Het maakt dat onze jongeren beter beschermd worden, en Zeelse ouders hun kinderen met een gerust hart kunnen laten uitgaan.