PEP kaart op een leuke manier werkpunten aan in Zele

Heel wat Zeelse verlichtingspalen zijn verroest, staan scheef … en hun herstel lijkt soms eindeloos lang aan te slepen. Gelukkig is er de mogelijkheid om ons verlichtingsnet in samenwerking met Eandis op 10 jaar tijd volledig te vervangen en duurzaam te moderniseren. Het voorstel van CD&V daarover werd niet weerhouden door de bestuursmeerderheid, maar dat betekent natuurlijk niet dat we dit zomaar loslaten. In afwachting van zo’n samenwerking is er SuperPEP om scheve palen snel recht te zetten.

Er werd de voorbije jaren erg getreuzeld. Daardoor sporten onze clubs nog steeds in een bouwvallige hangar. Gelukkig is er eindelijk beterschap op komst. Alleen dient zich nog een andere uitdaging aan: de mobiliteitsdruk in de buurt van de nieuwe sporthal en De Wiek. CD&V stelde voor een mobiliteitsplan op te maken en onder de sporthal in parking te voorzien. Voor dat laatste is het intussen te laat. CD&V wil zoeken naar parkeeralternatieven op wandelafstand en het gebruik van de fiets sterk promoten. Alleen zo vermijden we dat het verkeer rond de Zandberg vast komt te zitten.

Met de fiets op de Kouter rijden, kinderen fietsend van of naar school brengen ... Het heeft veel weg van een gevaarlijk avontuur. Hoewel je vaak veel sneller met de fiets ergens geraakt, kiezen veel Zelenaars toch de auto omdat ze zich onvoldoende veilig voelen. We moeten meer ruimte maken voor Koning Fiets als we onze straten veilig en gezellig, en onze lucht gezond willen maken. Te beginnen bij onze schoolomgevingen. Die wil CD&V zoveel mogelijk autovrij maken een halfuur voor en na schooltijd.

Zwerfvuil is overal een plaag, ook in Zele. Dat ontsiert onze straten en onze natuur. De bestaande opruimacties  zijn top, maar de bedoeling moet zijn om die onnodig te maken. CD&V zorgde ervoor dat Zele zich aansloot bij de Statiegeldalliantie om zo druk te zetten op de Vlaamse Regering om statiegeld op plastic en blik in te voeren. Maar we moeten ook zelf aan de slag. Zele moet sterk inzetten op sensibilisering van jongsaf, degelijke controle en kordaat optreden bij overtredingen. Onze groene boorden zijn meer dan de moeite waard om er in te investeren.

De voorbije weken hebben we echt elke straat van Zele gezien tijdens onze huisbezoeken. Veel goeds gezien, maar ook veel werkpunten. Op heel wat plaatsen was het aangenaam wandelen, op andere ... CD&V wil alle voetpaden en bermen  testen op hun comfort voor rolstoelen en kinderwagens. Met een duidelijke prioriteitenlijst werken we de knelpunten 1 voor 1 weg, in samenspraak met onze WIJken.